Adjunct-auditeur, jurist, bij de Hoge Raad voor de Justitie (m/v/x)

Hoher Justizrat

Auswahlcode

XNS23001

Sprache

Dutch

Diploma

Master

Vertragstyp

Statutair

Function degree

A

Type of recruitment

Niet van toepassing

Contract duration

Onbepaalde duur

Lieu de travail

1000 Bruxelles

Work regimes

Voltijds

Jobinhoud

De adjunct-auditeur zal als secretaris worden toegewezen aan de Nederlandstalige benoemings- en aanwijzingscommissie (BAC). 

Deze functie houdt de volgende resultaatgebieden en taken in:

-          als expert/specialist:

  • voorbereiden van de kandidaatsdossiers voor een voordracht tot een (andere) functie binnen de magistratuur
  • opstellen van sluitende motiveringen voor voordrachten voor vacante plaatsen binnen de magistratuur waarbij de wettelijke termijnen gerespecteerd worden
  • voorbereiden van examendossiers in het kader van de selectie van kandidaat-magistraten
  • opvolgen van wetgeving en rechtspraak en het verlenen van juridische adviezen aan de BAC binnen haar bevoegdheidsdomeinen
  • opstellen van juridische nota’s en verslagen voor de werkgroepen die opgericht zijn binnen de HRJ en zelf instaan voor het beheer van bepaalde projecten, in voorkomend geval ook buiten de bevoegdheden van de BAC

-        als organisator :

  • planning, organisatie en monitoring van de vergaderingen van de BAC in overleg met de voorzitter van de BAC en de leden van het secretariaat

-        als teamleider en coach:

  • instaan voor de coördinatie van de werkzaamheden van het secretariaat van de BAC, de medewerkers aansturen en de taken onder hen verdelen
  • zelf complexe administratieve taken uitvoeren

-        als contactpersoon:

  • het aanspreekpunt zijn, zowel intern als extern, voor de materies die de BAC behandelt

 

Onregelmatige werkuren zijn inherent aan deze functie, waardoor u soms `s avonds moet werken.

Werkgever

De Hoge Raad voor de Justitie (HRJ) - www.hrj.be - is een federaal orgaan met als voornaamste taak het verbeteren van de werking van de rechterlijke orde.

De HRJ is onder meer belast met:

*      het voordragen van kandidaten voor benoemingen en aanwijzingen binnen de magistratuur

*      het organiseren van de examens die toegang geven tot de magistratuur, tot de gerechtelijke stage en het ambt van plaatsvervangend rechter en raadsheer

*      het vaststellen van de richtlijnen voor de opleiding van magistraten en gerechtelijke stagiairs

*      het ontvangen van klachten over de werking van de rechterlijke orde en het verzekeren van de opvolging ervan

*      het uitvoeren van extern toezicht op de werking van de rechterlijke organisatie (audit en bijzonder onderzoek)

*      het uitbrengen van adviezen over wetsvoorstellen en -ontwerpen met weerslag op voornoemde werking

De HRJ telt 44 leden met de Belgische nationaliteit die de Algemene Vergadering ervan vormen en verdeeld zijn in een Nederlandstalig college en een Franstalig college.

Binnen het Nederlandstalig college is de benoemings- en aanwijzingscommissie ingericht, samengesteld uit 14 leden. Deze commissie staat in voor het voordragen van kandidaten voor benoemingen en aanwijzingen binnen de magistratuur en het organiseren van de voormelde examens.

http://www.hrj.be

Competenties

Volgende competenties worden van de kandidaat gevraagd:

-      Technische competenties : 

  • zeer goede kennis van het publiek en het administratief recht (in het bijzonder met betrekking tot administratieve geschillen en de rechtspraak van de Raad van State)
  • zeer goede kennis van de werking van de rechterlijke organisatie en van de  bevoegdheden van de HRJ
  • uitstekende kennis van het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk  (niveau moedertaal of gelijkwaardig)
  • een eerste relevante juridische ervaring in het publiek en/of administratief recht of hierin minstens interesse vertonen
  • uitstekende redactionele vaardigheden
  • goede kennis van het Frans is vereist gelet op de samenwerking met de Franstalige benoemings- en aanwijzingscommissie
  • vertrouwdheid met het gebruik van software voor het dagelijkse beheer (Word, Excel, Outlook…)
  • kennis van human ressourcesmanagement kan een meerwaarde zijn, maar is niet vereist

-      Gedragscompetenties :

  • beschikken over een analytisch en synthetisch vermogen
  • autonoom kunnen werken, proactief handelen en inzet en ambitie hebben om verantwoordelijkheid te willen opnemen
  • zin hebben voor detail, zeer punctueel zijn en vlot deadlines halen, ook in veranderende of drukke omstandigheden
  • zeer flexibel en stressbestendig zijn
  • goed in team kunnen werken; bevorderen van de groepsgeest door uw mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's
  • klantgerichtheid en zich respectvol opstellen ten opzichte van de leden en het doelpubliek van de BAC
  • integriteit en vertrouwelijkheid, nakomen van verbintenissen en het vermijden van elke vorm van partijdigheid

Aanbod

Statutaire betrekking

-          U wordt vast benoemd in de graad van adjunct-auditeur na het succesvol beëindigen van de stageperiode.  

Loon

-          Minimum aanvangswedde (100%): 55.077,25 EUR (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de index op 1 januari 2023, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

-          Prestaties verricht bij overheidsdiensten worden in aanmerking genomen voor het bepalen van de anciënniteit in de weddeschaal. Hetzelfde geldt voor de jaren aangetoonde ervaring om aan de deelnemingsvoorwaarden te voldoen.

Voordelen

-          mogelijkheid tot het verwerven van een tweetaligheidspremie

-          maaltijdcheques

-          kosteloze hospitalisatieverzekering

-          gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer

-          werkplek gemakkelijk bereikbaar met  het openbaar vervoer

-          flexibele werkuren in een 38-uren week

-          minimaal 26 verlofdagen per jaar

-          mogelijkheid tot telewerk

Procedure

De jury is samengesteld uit leden van de HRJ.

De jury maakt een voorselectie van de ontvankelijke kandidaturen op basis van de deelnemingsvoorwaarden. Naargelang het aantal weerhouden kandidaturen wordt eventueel een voorafgaande, eliminerende schriftelijke proef georganiseerd.

De jury behoudt zich de mogelijkheid voor de kandidaten te onderwerpen aan elke andere test of proef tot vaststelling van hun geschiktheid om het vacant verklaarde ambt uit te oefenen.

De selectie gebeurt op basis van het slagen in een sollicitatiegesprek met de jury. Tijdens het onderhoud wordt geëvalueerd of het profiel van de kandidaat overeenstemt met de functievereisten en worden ook de motivatie en interesse voor het algemeen werkkader en de inhoud van de functie getoetst.

De rangschikking van de geslaagden wordt opgesteld op basis van de resultaten van de selectie.

Als u niet onmiddellijk aan de slag kan, komt u op een lijst terecht waaruit geput kan worden bij het vrijkomen van een plaats voor deze functie. Deze lijst blijft twee jaar geldig. De geldigheidsduur kan  eenmalig worden verlengd met eenzelfde duur.

Solliciteren

U solliciteert per e-mail aan job@hrj.be ter attentie van de voorzitter van de Hoge Raad voor de Justitie. Uw gemotiveerde sollicitatiebrief moet worden vergezeld van een kopie van het vereiste diploma en een curriculum vitae.

De uiterste inschrijvingsdatum (datum e-mail) is 07/02/2023.

Op de uiterste inschrijvingsdatum dient u in het bezit te zijn van :

-       een licentiaats- of masterdiploma in de rechten of in bezit zijn van een  gelijkwaardigheidsattest afgeleverd door de Vlaamse Overheid (NARIC-Vlaanderen);

-       minstens vijf jaar relevante juridische ervaring, meer bepaald aantoonbare ervaring in het administratief recht waaronder minstens ervaring met het opstellen van (benoemings)besluiten.

Op het ogenblik van de aanstelling dient u:

-        Belg te zijn of burger van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of van de Zwitserse Bondsstaat;

-        de burgerlijke en politieke rechten te genieten;

-        een gedrag te hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking.

Extra info

De HRJ selecteert kandidaten op basis van hun competenties en maakt geen onderscheid op basis van hun leeftijd, geslacht, etnische afkomst, geloof, handicap of nationaliteit.